Av August Strindberg.
Regi: Christer Jonsson.
Medverkande: Lars Schilken, Christer Jonsson, Miranda Coral Engholm och Ana Mailén Engholm Oller.
Vad är sanning, vad är lögn, vad är ont och vad är gott (om det finns något sådant)? Vem är den starkare och vem är den svagare, vem är kriminell och vem är hederlig?
Med ett symbolisminspirerat arbetssätt förvandlas kammarspelet till ett nyskapande experimentellt allkonstverk där flera konstformer kommer till tals på samma villkor. Nyskriven musik, dans samt filmat material som interagerar med skådespelarna.
Paria av August Strindberg. Pjäsen är skriven 1888–1889 och ingår i en serie under temat “hjärnornas kamp” där det centrala inslaget består av två psyken som försöker besegra varandra med list. Men förutom list finns det andra ingredienser i Strindbergs texter: moral och det mänskliga behovet, känslor och existentiella frågor. Paria handlar om karaktärerna herr X och herr Y, två herrar som båda har ett dolt förflutet och pjäsen är från början tänkt som en dramatisering av brottsmålsnovellen “En Paria” av Ola Hansson.
I Christer Jonssons uppsättning av Paria använder vi oss av Christers unika variant av film på teaterscenen, där filmen blir en aktiv del av scenkonstverket. Det filmade materialet som projiceras på en duk agerar med skådespelarna på scenen. Det förs dialog mellan filmduk och scen, skådespelare går in i och ut ur filmen. En modern uppsättning som både är rolig, tänkvärd och konstnärligt spännande.