ManMannen1nen

Jag gillar…jag gillar…att laga käk. Ja, det gillar jag! Jag gillar…att ta moppen ner till havet. Jag gillar…jag gillar att dansa. JA, SÅ ÄR DET! Jag gillar verkligen att stå på verandan och höra fågelkvittret. Så tänker jag på något riktigt bra, riktigt roligt, något som jag älskar. Så blundar jag och liksom gungar med i fågelkvittret och försöker vara ett med vinden. Och så dansar jag tills det liksom bara exploderar av glädje. Ja, det gillar jag!

Mannen är en dokumentär fast ändå teater. Mannen är en improviserad föreställning men med fastlagd struktur. Mannen är en komedi fast med allvarligt innehåll. Mannen är en monolog fast också så mycket mer. Mannen är Mannen.
Stommen i föreställningen är Mannens berättelser som både följer manus och improviseras fram med hjälp av förutsättningar från publiken. Ordningen på berättelserna slumpas fram med hjälp ett lotterihjul. Härmed konstrueras Mannens liv som ett kollage av slumpvis valda fragment som bryter mot livsloppets (och konstens) dramaturgiska form. Allt som är säkert, i livet och i föreställningen, är döden.

Mannen är en medelålders, heterosexuell, arbetslös, svensk man. Han växte upp i ett mindre samhälle utanför Stockholm. I sitt liv har han haft många olika tillfälliga jobb och flera kortare kärleksförhållanden. Nu bor mannen ensam i ett hus på landet. Han gillar att äta frukost på verandan. Han gillar att laga mat. Att ta moppen ner till havet och att dansa. Berättelsen om mannen bygger vidare på Christer Jonssons filmer ”Mannen” och ”Mannen 2”. I teaterföreställningen möter publiken Mannen i hans hem. Eller är det en teaterscen? Under föreställningen får publiken ta del av historier ur mannens liv genom berättande, dans, pantomim och musik. Mannen har träffat kvinnan i sitt liv – Grannen. Hon är från Sydamerika. Mannen och grannen har varit förälskade en tid. Han är lycklig. Tillsammans med ett syskonpar ensamkommande flyktingbarn som Grannen tagit sig an lever de i ett familjelikt förhållande.

Inspiration till föreställningen kommer både från dadaismen och från den dramatiserade dokumentärens form. Även symbolismens idé om allkonstverket är central genom musikens, dansens och pantomimens betydelse i teaterformen. Symbolismens vision om att lämna tolkningsföreträdet till publiken blir en del i föreställningen, inte minst genom utformningen av teaterrummet. Nybyggda Rynge Teater är en kaféteater där publiken sitter runt bord mycket nära scenen. Detta ger en scen utan ”fjärde vägg” med fragment av ett hem. Är det ens en scen eller är publiken faktiskt hemma hos Mannen?

Regissör och skådespelare: Christer Jonsson
Föreställningens längd: 1 tim 30 min

Premiär på Rynge Teater lördagen den 17 juni. Spelas därefter onsdag – fredag till och med den 14 juli.